JULIO RUELAS
 
 

VOLVER

Julio Ruelas 1870-1907

Nace en Zacatecas en 1870, Pintor y grabador,

Estudia en la Academia de San Carlos de la Ciudad de México, En Alemania en la Academia Danzig toma su estilo del movimiento modernista influido por Annold Böcklin.

En 1898 fue de los fundadores de la Revista Moderna, que fué muy importante para la difusión cultural de esa época.

Entre sus técnicas artísticas se encuentra el grabado al aguafuerte, que aprendió en París en el estudio de Marie Cazin, donde estuvo desde 1904 y en la que adquirió gran maestría,

Importante su obra simbólica y alegórica, y su impecable dibujo académico con temas botánicos y naturalistas.

Tambíen son notables sus ilustraciones de viñetas.

Destacado pintor al óleo principalmente de retrato de gran realismo.

Muere en París en 1907

 

Julio Ruelas was a paradigmatic artist of Mexican Symbolism who had studied at the Academy in Danzig, Germany.

Ruelas, who was a taciturn, bohemian temperament, was an excellent draftsman and wad admired by poets and thinkers.

He returned to the Mexican City in 1895 but spent the last three years of his life in France, living on a modest government stipend in Paris, where he died by tuberculosis.

It was there, working in the studio of Marie Cazin, that he created his nine etchings: though few in number, his prints were magisterial in quality.

Ruelas was the principal illustrator of the Revista Moderna, the magazine that enjoyed great esteem in all Spanish-speaking nations. In certain ways, this publication could be compared with the "Yellow Book", publishing excellent Spanish translations of Novalis, Edgar Allan Poe and Charles Baudelaire, the poetry of Ruben Darío, essays on architecture, etc.

The Revista Moderna was similar to other like-minded European reviews, even in terms of its graphic design, yet it did not pretend to have a massive distribution as it was a publication for artists and intellectuals.

There were a very sharp public controversy between Dr. Atl and the friends of Ruelas, because he was a painter of cadavers, hanged satyrs, fantasies of lover’s suicides while Atl made use of the palette of the Impressionists and all the other audacious traits of the members of the School of Paris.

Biograrfía en ingles: LATIN AMERICAN ART

 

 

"Hubo una muy aguda controversia entre el Dr. Atl y los amigos de Ruelas, porque éste era un pintor de cadáveres, sátiros colgados, fantasías de amantes suicidas mientras Atl hacía uso de la paleta de los impresionistas y de otras características audaces de los miembros de la Escuela de París"

www.museoblaisten.com